viernes, 4 de diciembre de 2020

ESPORTS ALTERNATIUS "COVIANOS"

Aquesta entrada la dedicarem als esports alternatius, sobre els quals hem tingut hui una pràctica en el gimnàs.

Al meu entendre, un esport alternatiu és una molt bona opció per a les classes d'Educació Física. Sense llevar-li importància ni valor als esports tradicionals, els alternatius ens ofereixen un ventall de possibilitats a l'hora d'impartir les classes i de trobar esports nous.

M'agrada molt el seu ús ja que molts d'ells són més didàctics que els tradicionals.

No es pot tocar la pilota més d'una vegada seguida per persona, l'han de tocar tots els de l'equip, els equips han de ser obligatòriament mixtos… 

Aquestes són opcions que no venen marcades en els reglaments dels jocs tradicionals i que en molts dels alternatius sí. Ens ofereixen jugar amb materials no convencionals i tenen interdisciplinarietat i transversalitat.



Segons el Decret 108/2014 els jocs i esports alternatius pertanyen al bloc 5. Els aplicaríem en 4t curs ja que és quan se'ls esmenta: 

“Participació en jocs d'iniciació esportiva o pre-esportius (p. ex. softbol, pilota presoner, els deu passes, a primera base, les 4 cantonades o floorball), alternatius (p. ex. balonkorf o korfball, dodgeball, kinball, lacrosse, ultimate o xecball), de malabars, (plats xinesos, diàbolo o pilotes de malabars), modificats, amb implemente, inclusius, d'innovació, populars, tradicionals, multiculturals, cooperatius i de ritme, amb especial referència a la modalitat autòctona de pilota valenciana.


Quant a les adaptacions pel COVID-19, nosaltres adaptarem dos esports.
El primer Datchball, on canviem la salutació i no va haver-hi cap problema quant al protocol. D'altra banda, en jugar al Colpbol, ens dividim en franges i anàvem girant per a no estar tots dispersant-nos pel camp.
L'únic problema que pot sorgir en el Datchball és compartir la pilota, però sempre que portem la màscara ben col·locada, ens hàgem desinfectat les mans i també ho hàgem fet amb el material no hauria d'haver-hi problema, però en estar la pilota en contacte amb el sòl i no saber de la neteja d'aquest, fa que siga un tema complicat.
En el Colpbol, particularment, no em va agradar l'adaptació, no sé amb certesa si l'adaptació era pel COVID-19 o per al joc sense excepció, però el fet d'estar dividits per franges fas que realment no jugues com realment és. Al sol poder tocar una vegada la pilota, la teua aportació és més limitada que en altres esports, per tant, si lleves el fet de poder passar de zona i arribar a porteria fent parets o la combinació de passades superant franges en qualsevol part del camp, al meu entendre, perd la seua essència.



Les meues adaptacions serien d'una altra forma, em centraria més en esports en els quals no es compartisca el material de manera directa. Partim de la base, que no entenc com la Facultat no ens ha permés fer esports a l'aire lliure, quan és el més recomanat i tenim unes boníssimes instal·lacions per a això. El fet de portar màscara impossibilita realitzar al 100% els jocs o activitats per la fatiga que causa i el compartir material no ho veig el més higiènic en aquests temps
Per això, intentaria no jugar a esports com el Datchball o el Colpbol on utilitzem les mans que és la part en més contacte amb la cara habitualment i realitzaria esports amb implementos com pot ser l'hoquei o el lacrosse i si és possible sempre realitzar-lo en un espai obert.

Finalment, un esport alternatiu que m'agrada molt és l'Ultimate. És un esport que no és molt conegut ni se sol practicar més enllà de quan anem a la platja i ens passem el frisbee, però mai com a esport, sinó com a passatemps. 

Sense centrar-nos tota l'estona en el COVID-19 i pensant en el que esperem que ocórrega pròximament, propose aquest joc per a les classes de Primària.

L'Ultimate Frisbee és una modalitat d'esport que es practica amb un disc volador. Dos equips de set jugadors competeixen en un camp de joc de dimensions aproximades a les d'un camp de futbol però més estret. En cada extrem del camp hi ha una zona d'anotació o endzone. Cada equip defensa una zona. Es marca un gol si un jugador agafa un disc en la zona oposada.


El jugador amb el disc és el llançador. El llançador no pot córrer amb el disc. El disc, no obstant això, es mou passant-lo en qualsevol direcció a un company d'equip.
L'equip defensor presa la possessió del disc si una passada no és atrapat per un jugador de l'equip del llançador. Llavors l'equip defensor es converteix en l'equip atacant i pot intentar anotar en la zona oposada.

Les regles principals son los següents:



Si parlem de la part didàctica, el Ultimate Frisbee es construeix entorn de l'Esperit de Joc, el qual delega sobre cada jugador la responsabilitat d'aplicar el joc net. No hi ha àrbitres. Els jugadors són els únics responsables d'administrar les regles i regir-se a elles, fins i tot en els campionats del món. Es fomenta el joc competitiu, però això mai ha de suposar la pèrdua del respecte mutu entre els jugadors. Tampoc el joc competitiu ha de sacrificar el compliment de les regles del joc acordades, o el simple fet de gaudir del joc.



Vos deixe ací un video-resum de cóm es juga per a que li pegeu una ullada, ja voreu com vos encanta!




3 comentarios:

  1. Hola Paula, aquesta entrada has exemplificat la teua inquietud sobre les precaucions adoptades per la COVID-19 amb gran enteresa i donant xicotetes solucions per poder millorar cap a futurs escenaris. A més, l'esport alternatiu proposat m'ha encantat perquè és veritat que és conegut per tothom, però no s'ha instaurat dintre de l'escola com una opció per treballar els continguts del bloc 5. Gran treball, la teua nota és un 10.

    ResponderEliminar
  2. En esta entrada te pongo un 9, ya que me ha parecido una lectura muy fluida y amena. Has sabido recalcar todo lo que esta entrada requería haciendo uso de imágenes y videos. Si me permites una sugerencia yo habría incluido también un video del colpbol, pese a ello, la entrada sigue estando muy completa.

    ResponderEliminar
  3. Primero que todo, no entendía el título de la entrada hasta que he empezado a leerla, ¡que original! En esta entrada veo que has dado mucha importancia y maneras de cómo aprender deportes alternativos con el COVID-19, por lo que me ha parecido muy interesante y enriquecedor. Sigo diciendo que la lectura contiene un lenguaje claro y su estructura es atractiva y motivadora para el o la lector/a. Por último, quiero destacar el uso de imágenes y vídeos que facilitan así la comprensión de lo que quieres transmitir, ya que fomentan la curiosidad. Gracias Paula, tu nota es un 10.

    ResponderEliminar

REFLEXIÓ I AUTOEVALUACIÓ

  Després del viscut i a partir dels dos articles de l'aula virtual que nomene a continuació i que han sigut la base teòrica del bloc. C...